مدل RFM به تحلیل رفتار و بیان تفاوت مشتریان با استفاده از سه متغیر
تازگی،تکرار و مبلغ خرید می پردازدکه توسط هوگس در سال 1994 ارائه شده
است.که در آن سه متغیر به صورت زیر تعریف شده اند.
1- تازگی آخرین خرید
یا Recency: نشان دهنده مدت زمان بین آخرین تعامل تجاری و زمان حال است،
هرچه این مدت کمتر باشد ارزش R بیشتر است.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
2- تعداد تکرار خرید یا Frequency: نشان دهنده تعدادتکرار خرید است و تعداد تراکنش ها را در یک بازه مشخص نشان می دهد، برای مثال دو بار در سال، دو بار در یک فصل یا دو بار در یک ماه. هر چه تعداد تکرار بیشتر باشد ارزش F بزرگ تر است.
3-
ارزش پولی خرید یا Monetary:نشان دهنده ارزش پولی صرف شده توسط یک مشتری در
تعاملات انجام گرفته در بازه ای خاص است. بیشتربودن مقدار پول صرف شده
بیانگر بالاتر بودن ارزش M است.
هر چه F و R بیشتر باشد احتمال آنکه
تراکنش جدیدی با مشتری صورت بگیرد بیشتر است و همچنین اگرM نیز بزرگتر باشد
احتمال بازگشت مشتری برای خرید بیشتر است .در مدل RFM فرض بر این است که
مشتریانی که در هر یک از متغیرهای مدل دارای ارزش بالاتری هستند جزو بهترین
مشتریان هستند، البته تا زمانی که فرض شود آنها در آینده نیز همانند گذشته
رفتار نمایند که در این صورت اعتقاد بر این است که این مشتریان نسبت به
دیگران برای شرکت سودآوری بالاتری دارند. لذا فرض اساسی مدل این است که
الگوهای آینده مبادله و خرید مشتری همانند الگوهای گذشته و حال است. راحتی
محاسبه وقابل درک بودن و توانایی RFM در پیش بینی رفتار آینده مشتری
وارزیابی وفاداری تاکید کرده اند و مدل RFM را به عنوان راهی برای اندازه
گیری ارزش طول عمر مشتری به کاربرده اند.
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com